ورق گالوانیزه چیست؟
نوشته شده توسط : فولاد 369

مقدمه

ورق های گالوانیزه یکی از مهم ترین انواع ورق های فولادی هستند که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. به طور معمول، تمام ورق های فولادی مقاومت نسبتا خوبی در برابر زنگ زدگی دارند. اما این مورد به گونه ای نیست که بتوان از آن ها در محیط های مرطوب استفاده کرد. در صورتی که ورق های گالوانیزه دارای این ویژگی بوده و مقاومت بسیار خوبی در برابر زنگ زدگی و خوردگی دارند. دلیل اصلی مقاوم بودن ورق های گالوانیزه در برابر زنگ زدگی پوشش فلز روی در سطح آنهاست. البته بسته به اینکه این ورق ها از چه روش هایی ساخته شده اند و در تولید آن ها چه استانداردهایی رعایت شده است، مقاومت متفاوتی در برابر خوردگی و زنگ زدگی خواهند داشت.

ورق گالوانیزه چیست؟

ورق گالوانیزه یا آهن گالوانیزه به ورق هایی اطلاق می شود که به روش نورد گرم تهیه می شوند و لایه نازکی از عنصر فلز روی بر روی سطح بیرونی ورق کشیده می شود تا مقاومت آن در برابر زنگ زدگی و خوردگی افزایش یابد. همچنین، هر چه میزان فلز روی استفاده شده در سطح ورق بیشتر باشد. درصد پوشش ورق و در نهایت مقاومت ورق در برابر عوامل محیطی مانند زنگ زدگی و خوردگی افزایش می یابد. رایج ترین ورق های موجود در بازار ایران دارای روکش هایی با ضخامت های بین ۸۰ الی ۱۵۰ میکرون می باشند که بر اساس استاندارد ISO1460 ساخته شده اند. در حالی که ورق های وارداتی دارای پوشش هایی با ضخامت های بین 200-160 میکرون می باشند. عمر مفید ورق گالوانیزه به نوع ورق و روش ساخت آن، کیفیت ورق و محیط و شرایط کار بستگی دارد و در صورت رعایت موارد ذکر شده، ورق های گالوانیزه ۲۰-۳۰ سال و حتی تا ۵۰ سال عمر می کنند.

تاریخچه ورق گالوانیزه

می توان گفت که ورق گالوانیزه در سال ۱۷۴۲ به طور رسمی وارد بازار شد، زمانی که شیمیدان فرانسوی به نام ملوین روشی را برای پوشاندن آهن با فرو بردن آن در آهن مذاب در سمیناری پیشنهاد کرد. در سال ۱۸۳۶، سورل که شیمیدان فرانسوی نیز بود، روش دیگری را برای پوشش آهن با روی پیشنهاد کرد به گونه ای که پس از تمیز کردن آن با اسید سولفوریک و غوطه ور کردن آن در کلرید آمونیوم به دست آمد. بنابراین فرآیند گالوانیزه، در میان صدها روش موجود برای حفاظت در برابر خوردگی در ۱۴۰ سالی که پشت سر گذاشته ایم، موفقیت تجاری غیرقابل انکاری کسب کرده است.

مزایای ورق گالوانیزه

  • هزینه کمتر:

برای انجام عملیات گالوانیزه کردن در مقایسه با سایر روش های رایج جلوگیری از خوردگی، هزینه کمتری نیاز خواهد بود.

  • هزینه کمتر برای تعمیر و نگهداری:

حتی در شرایطی که گالوانیزه نسبت به سایر روش های جلوگیری از خوردگی گران تر است، به دلیل عدم هزینه تعمیرات، اجرای آن توصیه می شود.

  • اعتبار:

استانداردهای مختلف در مورد ورق های فولادی گالوانیزه بحث ایجاد پوشش های نازک را مطرح می کند و این نشان دهنده قابل اعتماد بودن طول عمر و عملکرد لایه روی برای مصرف کننده است.

  • طول عمر طولانی:

طول عمر ورق های روکش شده روی در محیط های کاملا خورنده حدود ۲۰ تا ۳۰ سال است.

  • دوام پوشش:

پوشش ایجاد شده از طریق گالوانیزه به دلیل داشتن ساختارمتالورژیکی خاص، مقاومت خوبی در برابر آسیب های مکانیکی، سایش و خوردگی خواهد داشت.

  • حفاظت کامل:

پوشش ایجاد شده می تواند تمامی نقاط و سطوح فولادی اعم از گوشه ها، مکان های کوچک و فرورفتگی ها را پر کرده و از خوردگی آن ها جلوگیری کند. در این زمینه هیچ پوششی بهتر از پوشش گالوانیزه عمل نخواهد کرد.

  • حفاظت در برابر آسیب های محیطی:

از آنجایی که پوشش های گالوانیزه در فولاد نفوذ کرده و به عنوان کاتد عمل می کنند، به همین دلیل قادر خواهند بود از برخی مقاطع سطح فولاد در برابر آسیب های محیطی و خوردگی محافظت کنند.

  • رسیدن به هدف در زمان کوتاه:

در صورت نیاز به استفاده از ورق های گالوانیزه در محل، نیازی به صرف زمان برای آماده سازی سطح، رنگ آمیزی یا بازرسی نیست.

  • بازرسی آسان:

پوشش گالوانیزه را می توان به راحتی و بدون نیاز به هیچ گونه آزمایش مخرب و فقط از طریق چشم کنترل و بازرسی کرد (تست های تخریبی در شرایط خاصی که نیاز به ارائه ضمانت کنترل کیفیت دارد مورد نیاز است).

  • حفاظت کامل با پوشش گالوانیزه:

فرآیند گالوانیزه کردن ورق ها بستگی به شرایط آب و هوایی ندارد.

ورق گالوانیزه فولاد 369

کاربرد ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه در صنایع مختلف کاربرد فراوانی دارد که تعداد آن ها بسیار زیاد است. از تولید لوازم خانگی و صنایع برق و الکترونیک گرفته تا صنایع بزرگ مانند خودروسازی، تجهیزات ترافیکی و ساختمان های صنعتی همگی از ورق های گالوانیزه استفاده می کنند. از مهمترین کاربردهای ورق گالوانیزه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده در لوازم خانگی:

ورق های گالوانیزه در بسیاری از لوازم خانگی مانند یخچال، کولر، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی و … استفاده می شود که دلیل اصلی استفاده از این ورق ها در دستگاه های حساس مانند فریزر، یخچال، تهویه مطبوع و کانال های تهویه است. در واقع وجود محیط های مرطوب و خورنده است که به سرعت ورق های آهنی بدون پوشش را از بین می برد.

  • استفاده در صنعت برق و الکترونیک:

در صنعت الکترونیک نیز از این محصول برای انواع سیم کشی، تولید قطعات روکش و … استفاده می شود.

  • صنعت خودرو:

در صنعت خودرو از ورق های گالوانیزه برای تولید قطعات درب استفاده می شود.

  • صنعت ساختمان:

در ساختمان سازی از ورق های گالوانیزه برای ساخت ساندویچ پانل استفاده می شود.

  • در تجهیزات ترافیکی:

در حال حاضر اکثر گارد ریل ها در طرح های ترافیکی با گالوانیزه ساخته می شوند.

  • ساخت سیلوهای گالوانیزه:

سیلوها که انباری برای نگهداری مواد غذایی انسان و حیوان هستند در دو نوع بتنی و فلزی وجود دارد و نوع فلزی آن از ورق گالوانیزه می باشد. این ورق های گالوانیزه با تکنولوژی رول فرمینگ تولید می شوند. استفاده از ورق گالوانیزه در ساخت سیلو مزایای بسیاری دارد که برخی از آن ها عبارتند از:

  1. هزینه ها را به حداقل می رساند.
  2. تعمیر و تعویض قطعات آسیب دیده را آسان می کند.
  3. عمر سیلو را افزایش می دهد.
  4. تمیز کردن و جداسازی کندوهای سیلو آسان تر است.
  5. می توان دوره ای برای کنترل دما و افزودن سیستم های تهویه مطبوع ایجاد کرد.

روش های گالوانیزه کردن

بعد از این یک توضیح کوتاه در مورد چیستی ورق گالوانیزه، نوبت آشنایی با انواع روش های گالوانیزه می باشد. امیدواریم تا این لحظه توانسته باشیم اطلاعات تکمیلی در مورد ورق های گالوانیزه به شما ارائه کرده باشیم.

گالوانیزه گرم (غوطه وری داغ)

یکی از انواع روش های گالوانیزه، روش گالوانیزه گرم است که در آن فلز را در حوضچه ای از فلز مذاب فرو می برند. در فرآیند گالوانیزه به این روش، ابتدا سطح فلز به صورت دستی یا ماشینی و یا شیمیایی به طور کامل تمیز می شود تا از امکان برقراری پیوند محکم بین فلز و روی اطمینان حاصل شود. سپس فلز در یک وان مذاب قرار می گیرد تا یک پیوند متالورژیکی بین دو فلز ایجاد شود. مزایای این روش گالوانیزه عبارتند از: مقرون به صرفه بودن، سرعت عمل بالا، قابل استفاده برای فلزات با اشکال پیچیده.

روش پیش گالوانیزه

یکی دیگر از روش های گالوانیزه، روش پیش گالوانیزه است که بسیار شبیه به روش گالولنیزه گرم است. این نوع فرآیند گالوانیزه در کارخانه های فولادسازی و معمولاً روی فلزاتی که از قبل شکل خاصی دارند انجام می شود. در این روش ورق های فلزی در طول فرآیند تمیزکاری نورد می شوند. سپس این فلز از یک حوضچه داغ روی عبور می کند و سپس به حالت اولیه خود باز می گردد. مزیت این روش این است که حلقه های فولادی نورد شده بزرگ را می توان به سرعت در مقایسه با روش نورد گرم به شکل یکنواخت تری گالوانیزه کرد. عیب این روش گالوانیزه این است که وقتی فلز به حالت اولیه باز می گردد قسمت هایی از آن خالی از روی می ماند. این بدان معنی است که وقتی یک حلقه بزرگ از ورق فولادی به قطعات کوچکتر بریده می شود، لبه ها (محل برش فلز) گالوانیزه نمی شوند.

الکتروگالوانیزه

یکی دیگر از روش های گالوانیزه، الکترو گالوانیزه است. در این فرآیند، وان روی وجود ندارد، اما جریان الکتریکی در محلول الکترولیتی استفاده می‌شود که در آن یون‌های روی به فلز پایه منتقل می‌شوند. در این روش یون های روی که دارای بار مثبت هستند با روش الکتریکی به فلز روی تبدیل می شوند و بر روی فلز پایه ای که بار مثبت دارند رسوب می کنند. مشابه روش پیش گالوانیزه کردن، روش الکتروگالوانیزه نیز به طور مداوم بر روی ورق فولادی نورد شده اعمال می شود. یکی از مزایای این روش یکنواختی و دقت ضخامت لایه فلز روی در سطح فلز پایه است. یکی از معایب این فرآیند این است که لایه گالوانیزه به دست آمده معمولاً در مقایسه با روش گالوانیزه گرم نازک تر است و در نتیجه مقاومت کمتری در برابر خوردگی دارد، زیرا هر چه مقدار روی کمتر باشد، راحت تر خراشیده می شود و فلز پایه بیش از حد آسیب می بیند.

روش گالوانیلینگ

گالوانیزه کردن فرآیندی زمان بر و حساس است. بنابراین متخصصین ورق های فولادی را با دو روش گالوانیزه گرم و ذوب تولید می کنند. روش انجام این فرآیند بدین صورت است که ابتدا ورق را با پوشش فلز روی پوشانده و سپس در کوره های مذاب قرار می دهند. محصول این فرآیند آهن مذاب (آلیاژی از روی و آهن) خواهد بود.

ورق گالوانیزه فولاد 369

قیمت روز ورق گالوانیزه

قیمت روز ورق گالوانیزه بستگی به کیفیت ورق گالوانیزه تولیدی و ضخامت آن دارد. البته نوسانات بازار تاثیری در قیمت ورق گالوانیزه ندارد. یکی از نکات مهم برای خریداران ورق گالوانیزه انتخاب برند ورق گالوانیزه و کارخانه سازنده آن، نوع استفاده و مصرف می باشد. به عنوان مثال، در محیط هایی که با آب در تماس هستند، باید از ضخامت پوشش روی که از زنگ زدگی جلوگیری می کند اطمینان حاصل کرد. در صورت استفاده از ورق گالوانیزه در سقف ها و وسایل تزئینی باید به ظاهر ورق توجه شود. ورق گالوانیزه از نظر ظاهری به دو صورت رول (فرم) و ورق (ورقه) وارد بازار می شود. ورق های گالوانیزه نورد در عرض های ۱۰۰۰ و ۱۲۵۰ میلی متر تولید و عرضه می شود. ابعاد ورق گالوانیزه و قیمت رول ورق گالوانیزه بر اساس ورق فابریک و ورق آبکاری متفاوت است.

قیمت آنلاین ورق گالوانیزه

همانطور که گفته شد قیمت آنلاین ورق گالوانیزه به کیفیت سازنده و نوع و ضخامت آن بستگی دارد. قیمت ورق گالوانیزه تحت تاثیر نوسانات ارزی نیست و با افزایش قیمت ارز و دلار بیشتر شده است. دلیل این امر این است که با افزایش قیمت دلار صادراتی، بازار داخلی با کمبود محصولات مواجه می شود. علاوه بر این، قیمت مواد اولیه ورق گالوانیزه افزایش یافته و قیمت نهایی آن را تحت تاثیر قرار می دهد. قیمت ورق گالوانیزه را می توانید به صورت آنلاین در سایت مشاهده نمایید. همچنین می توانید برای مشاوره جهت پیش بینی و بررسی قیمت ورق گالوانیزه در روزهای آتی در بازار با مشاوران متخصص تماس گرفته و از راهنمایی آن ها بهره مند شوید.

ورق گالوانیزه فولاد 369

جمع بندی

فولاد یکی از مواد اصلی مورد استفاده در صنایع مختلف است. با این حال، این فلز مقاومت کمی در برابر خوردگی و زنگ زدگی دارد. گالوانیزه کردن ورق های فولادی راه اصلی افزایش طول عمر این فلز است که به روش های مختلفی انجام می شود. انواع ورق های گالوانیزه بر اساس روش تولید به دو دسته نورد سرد و گرم تقسیم می شوند. روش نورد گرم بیشتر متداول است و ورق های تولید شده با آن به خصوص در صنعت ساختمان کاربرد بیشتری دارد. به طور کلی گالوانیزه که سابقه صنعتی آن به حدود ۲۰۰ سال پیش باز می گردد، شامل قرار دادن یک لایه فلز روی به روی یک ورق فولادی است. در گالوانیزه گرم، این کار با فرو بردن ورق در وان روی مذاب انجام می شود. این فرآیند ساده، مقرون به صرفه و سریع است. از مهم ترین خواص ورق گالوانیزه می توان به طول عمر بالا تا ده ها سال، ظاهر زیبا و قیمت مقرون به صرفه اشاره کرد. پیشنهاد می شود قبل از خرید این محصول، قیمت آن را از سایت فولاد ۳۶۹ استعلام نمایید.





:: برچسب‌ها: فولاد 369 , ورق گالوانیزه , قیمت ورق گالوانیزه , قیمت روز ورق گالوانیزه , قیمت آنلاین ورق گالوانیزه , آخرین قیمت ورق گالوانیزه ,
:: بازدید از این مطلب : 187
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 8 اسفند 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: